TÚLÉLŐ GOBELIN

Péreli Zsuzsa gyűjteményes kiállítása / Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely
2017.07.13.

Manapság valószínűleg Péreli Zsuzsa az egyetlen, aki tömegeket képes bevonzani egy hagyományos technikájú textilkiállításra. De vajon miért? IBOS ÉVA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

FELRONTVA ÉS ELJAVÍTVA

Mona Lisa Vakuval - Hórusz Archívum / Mai Manó Ház
2017.05.03.

A gyűjtés életforma - foglalta össze egyszer a lényeget apró tárgyakra specializálódott ismerősöm, s ő is amellett kardoskodott, hogy a gyűjtés szempontjából nem csak az elsővonalbeli darabok lehetnek érdekesek. IBOS ÉVA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

FALUVÉG

Bukta Imre: Apám romantikája eladó / Godot Galéria
2017.04.17.

Tíz új festmény és egy félig bio installáció alkotja Bukta Imre legújabb kiállítását a Godot Galériában, ahol a képek hagyományosak, az installáció meglepő, de nagyon odaillő. IBOS ÉVA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

THE QUEER FACTORY

Jan Saudek fotókiállítása / REÖK, Szeged
2016.12.12.

Végtelenül nehéz volt végignézni Jan Saudek kiállítását, pedig sem prűd, sem pedig a giccs megveszekedett ellensége nem vagyok. Ha az lennék, nem néznék Almodóvar- vagy Özpetek-filmeket, s már rég kidobtam volna a családi emléktárgyak egy részét. IBOS ÉVA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A BÁB EGYSZERRE TUD TÖBBET ÉS KEVESEBBET AZ ÉLŐ SZÍNHÁZNÁL

Beszélgetés Markó Róberttel
2016.10.11.

Tíz pontos dobás volt, hogy a szegedi THEALTER szervezői a Manna Kulturális Egyesülettel szövetkezve az idén ráfókuszáltak a bábjátszásra. A műfaj eddig sem volt idegen a fesztiváltól, de ekkora dózisban utoljára a kétezres években kaptunk belőle. Tovább a cikkhez

MINDEN, AMIT A BÁBSZÍNHÁZRÓL NEM TUDUNK

Bródy Vera: A bábtervező mesél
2016.10.11.

Aki először a képeket lapozza át, könnyen arra juthat, hogy ez valami gyerek-dolog. Bizonyos értelemben tényleg az, de egészében teljesen más, konkrétan Bródy Vera alkotói pályája, és mellesleg a magyar bábjátszás öt évtizedet felölelő korrajza. IBOS ÉVA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

LILÁK, ZÖLDEK, ÉS MAGÁNY

Nemes Lampérth József életmű-kiállítása / Kieselbach Galéria
2016.08.25.

Nemes Lampérth Józseftól nem ismerünk sok képet, az a kevés viszont, amit igen, átütő. Most a lehető legtöbb művét gyűjtötte egybe a Kieselbach Galéria: a grafikák mellett huszonkét olajképet a fellelhető huszonnégyből. IBOS ÉVA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

BELSŐ MIGRÁCIÓ

J. Nagy András: Senki nem látta kétszer / Knoll Galéria
2015.10.14.

„...létezésük mindig a legmélyebb közvetettség kísérteties tartományában zajlott, mert kézzelfoghatóak voltak, de elérhetetlenek, mert jelenlévők voltak, de megragadhatatlanok, mert maguk voltak a létezés, miközben a létezésből mégis ki voltak zárva...” IBOS ÉVA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

A DESIGN PÁRBESZÉD

TAPAS. Spanyol gasztro-design / Iparművészeti Múzeum
2015.09.24.

Abban a pillanatban, amikor megláttam a sajtóanyagban a belül füles kávéscsésze fotóját, biztos voltam benne, hogy látni akarom a spanyol design kiállítást, mert a tárgy azt sugallta, hogy Buňuel és Dalí szellemisége még a mai tárgytervezők gondolkodásában is kísért. IBOS ÉVA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

VIKTÓRIA ÉS VICTORIA!

Törékeny természet – Herend kincsei / Természettudományi Múzeum
2015.07.29.

Amióta celebesedett, vagyis hungarikummá misztifikálódott a herendi porcelán, sok kiállítást rendeznek belőle országszerte, ám ezek vagy leragadnak a gyár- és gyártástörténet lohasztó kronológiájánál, vagy minden rendszer nélkül összepakolják, ami kéznél van. Tovább a cikkhez

VENDÉGSÉGBEN FÜST MILÁNNÁL

„A mester én vagyok”. Füst Milán és felesége, Helfer Erzsébet műgyűjteménye / Petőfi Irodalmi Múzeum
2015.07.01.

Látszólag képzőművészeti kollekció, de lényegében mégsem az Füst Milán és feleségének közszemlére tett gyűjteménye, inkább valamiféle képes napló arról, kikkel barátkozott, s milyen témák és ideák iránt érzett vonzódást a legszomorúbb magyar író. IBOS ÉVA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

A SZÍNES ÉPÍTÉSZ

Lechner, Az alkotó géniusz / Iparművészeti Múzeum
2015.04.22.

Most éppen tornya sincs, a homlokzata láthatatlan az elé húzott deszkafolyosó miatt, ami azért van ott, hogy védje a gyalogosokat a lepotyogó daraboktól. A maradék látványból jó szögből mégis felmérhető, hogy a rogyadozó Iparművészeti Múzeum Budapest egyik legkülönlegesebb épülete. IBOS ÉVA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

NEKED KI AZ ANGOLTANÁROD?

Nemes Csaba: Nem művészeti közeg / Knoll Galéria
2015.04.06.

A kiállítás címe ismerősen cseng, de nem holmi plágium miatt, hanem az aktuális magyar kulturális élet ismeretében: naprakész, honi helyzetjelentésre számítunk, de kiderül, hogy mindaz, ami a képeken van, máshol történik, legalábbis papírforma szerint. IBOS ÉVA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

A JÓ, A ROSSZ, A CSÚF… MEG A BÁB

dráMAI mesék 1-2.
2015.03.11.

Hallott valaki olyat, hogy Lúdas Matyi kétszer veri vissza? Vagy, hogy Hamupipőke leghőbb vágya, hogy eljusson Pápua Új-Guineába? Pedig a bábszínházban ilyenek történnek, ha jó az irodalmi alapanyag. IBOS ÉVA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

VÉRTELEN FORRADALOM

Anarchia. Utópia. Forradalom. / Ludwig Múzeum
2014.12.04.

Tegyük fel, hogy a forradalom valami olyasmi, amit meg lehet fogni. Nem olyan nagy képtelenség ez, a forradalmakhoz gyakran kapcsolunk arcot, általában egy kócos, lángoló tekintetű fiatalembert lezseren elhanyagolt ruhában. IBOS ÉVA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez